Archive | Pendidikan kanak-kanak RSS feed for this section

Bersembang Sunnah Tarbiyatul Awlad

17 Sep

oleh :Ustaz Hasrizal Abdul Jamil
IMG_3006669730321

“Saya berterima kasih atas pembentangan panelis hari ini. Soalan saya kepada Ustaz Hasrizal, apakah saranan ustaz supaya saya boleh kongsikan benda-benda yang saya belajar hari ini, kepada anak-anak. Ada tips tertentu?” tanya seorang peserta.

Seminar Permata al-Quran anjuran Akademi Sinergi Ikhlas dan Karangkraf sudah sampai ke penghujung program. Saya bersama dengan Ustaz Fawwaz Fadzil duduk di pentas untuk sesi soal jawab bersama. Saya membentang kupasan Surah al-Fatihah. Ustaz Mohd Rusydi al-Jauhari pula bersama Ayat al-Kursi. Manakala Ustaz Fawwaz Fadzil mengupas tentang surah al-Ikhlas.

Saya tidak mempunyai apa-apa tips.

Sekarang atau sebelumnya.

Apa yang ada hanyalah beberapa percubaan, kadangkala menjadi, kadangkala tidak menjadi.

Selalunya, yang menjadi itu adalah yang dilakukan secara spontan, tidak dirancang-rancang.

Namanya ialah perbualan.

Jika kita membiasakan diri berbual dengan anak-anak, perbualan dan keselesaan melakukannya membolehkan banyak perkara dapat dikongsi dan disampaikan. Berbual dengan anak-anak bukanlah sesuatu yang mudah. Tambah-tambah untuk ABAH seperti saya. Selain anak balik sekolah dengan bau masam yang menghilangkan mood bersembang, di usia sebegini, kepala orang lelaki selalunya berat dan sarat dengan pelbagai topik.

Berbual dengan anak-anak adalah perkara terakhir yang seorang bapa mahu lakukan.

Tetapi jika diikut keselesaan diri, kita akan ditimpa penyesalan yang sukar mencari jalan u-turn. Apabila anak kekok bersembang dengan kita sebagaimana kita juga kekok bersembang dengan mereka, anak-anak menggantikan teman sembang mereka daripada kita kepada orang lain yang lebih mesra dengan mereka.

Tanpa mood bersembang, mesej-mesej yang ingin bapa sampaikan, hanya dapat disampaikan dalam bentuk leteran, bukan lagi perkongsian yang lebih positif dan mesra.

Lawanlah rasa berat mulut dan berat hati untuk berbual itu.

Shuaib boleh berbual dengan anak perempuannya, Ya’qub juga begitu. Demikian juga perbualan Ibrahim dengan anaknya Ismail, berbual dan bertukar pendapat adalah sunnah tarbiatul awlad zaman berzaman.

Bapa perlu menyediakan mood yang selesa berbual dengan anak, demikian juga ibu, supaya menjelang perkahwinan mereka, apakah nasihat seorang ibu dan bapa kepada anak mereka tentang adab sopan, kaifiyat, dan larangan ‘malam pertama’, boleh disampaikan dengan baik.

ABAH
Bandar Seri Putra

Advertisements

UPSR: Teruskan Perjalanan Sebagai Hamba Allah yang Berusaha

11 Oct

Oleh :Ustaz Hasrizal Abd Jamil

Hari Ucapan dan Penyampaian Hadiah 1987 di SRK Raja di Hilir Ekram, Ipoh

Pada tahun 1986, saya mendapat 5A di dalam keputusan Peperiksaan Penilaian Darjah 5 (sebelum ditukar kepada UPSR).

Pada tahun 1996, sudah tiada siapa kisah dengan keputusan yang membanggakan itu.

Pada tahun 2006, 5A itu sudah hampir luput dari ingatan.

Tetapi yang kekal hingga ke tahun 2012 ialah pengalaman belajar, berusaha, keyakinan diri, doa, dan tawakkal. Semua itu berguna pada tahun 2012 hingga ke akhir hayat.a

Maka dengan keluarnya keputusan peperiksaan UPSR 2012 hari ini, para ibu bapa dan guru, raikanlah apa yang maknanya kekal dalam kehidupan anak-anak kita. Puji usaha, doa dan keyakinan diri mereka, lebih banyak daripada keputusan yang mereka perolehi.

Biar apa yang kekal di memori mereka adalah apa yang mereka perlukan sebagai bekalan kejayaan hidup ini. Bukan kebanggaan sementara yang pantas hilang ditelan masa.

Syabas buat semua anak murid yang berusaha. Tahniah buat mereka yang mendapat keputusan tinggi, ia bonus yang menggembirakan diri.

Kejayaan bukan destinasi. Ia sebuah perjalanan.

Apa sahaja keputusan, teruskan perjalanan sebagai hamba Allah yang berusaha!

TUJUH BUAH FIKIRAN

  1. Memuji anak-anak ialah satu bentuk ganjaran yang menjadi kaedah menggalakkan mereka secara positif.
  2. Memuji, adalah lebih baik kepada memuji perbuatan anak dan bukannya memuji anak tanpa mengaitkan dengan sesuatu yang mereka buat. Ia akan mengelirukan anak-anak tentang sebab kebagusan mereka.
  3. Pujian kita bergantung kepada sistem nilai yang kita pegang dalam hidup. Kita akan memuji apa yang kita rasa bernilai. Setiap kali ibu bapa mahu memuji anak, sistem nilai mereka akan diuji.
  4. Pujilah apa yang benar-benar bernilai untuk jangka masa panjang kehidupan anak. Apabila keluar keputusan peperiksaan, walaupun anak mendapat keputusan yang terbaik sekali pun, ibu bapa harus memuji usaha, doa, tawakkal dan keyakinan diri anak-anak, lebih daripada pujian yang diberikan kepada keputusan yang diperolehi.
  5. Pujian kepada usaha, lebih daripada pujian kepada keputusan peperiksaan, membantu anak-anak memahami bahawa kejayaan di dalam hidup bukan destinasi, tetapi ia adalah sebuah perjalanan.
  6. Apabila seseorang itu berusaha dengan bersungguh-sungguh, dia sudah pun memilih untuk bersikap dengan sikap orang berjaya. Maka apa sahaja keputusan peperiksaan yang bakal diperolehi, seseorang itu sudah pun memiliki bekalan untuk cemerlang dalam hidup.
  7. Sistem pendidikan kita mesti menjadikan anak-anak (murid) sebagai ‘pelanggan utama’ yang mesti diraikan, lebih daripada meraikan IBU BAPA, GURU, Pegawai Pelajaran Daerah dan Negeri mahu pun Kementerian dan Menteri.

Cara Kita Memandang Kanak-kanak

11 Oct

Oleh : Ustaz Hasrizal Abd Jamil

“Syabas kepada tuan-tuan dan puan-puan, terutamanya yang anak mereka ramai dan sudah dewasa” saya memulakan penyampaian.

Syabas kerana, menjadi kebiasaan kita semasa anak seorang, kita sangat bersemangat mahu mendidik anak. Pelbagai teori mahu diguna pakai untuk memastikan tomei-tomei kita cemerlang.

“Macam mana saya nak pastikan anak saya suka sembahyang, ustaz?” tanya seorang ibu muda.

Anaknya baru mencecah usia setahun!

Takut pula saya memikirkan ibu bapa seperti ini. Terlebih semangat.

Tetapi jika anak sudah empat lima orang seperti saya, tambahan pula mereka bukan lagi kanak-kanak, sebaliknya sudah menjadi remaja yang peluh masam dan banyak ragam, maka saya menumpang kagum pada kesungguhan ibu bapa untuk terus mendidik anak-anak dengan ilmu. Bukan try and error. Jauh sekali “anak aku, aku tahulah!”

Seminar Raising Young Khalifah yang berlangsung di Dewan Tabung Haji semalam (13 Nov 2012), saya sambut. Biar pun fikiran saya berkecamuk dengan tugasan akademik yang banyak lagi membingungkan, saya menerima jemputan penganjur kerana saya tidak mahu terputus daripada dunia keibubapaan yang sentiasa saya fikir, belajar dan usaha.

Masa yang diberi hanya satu jam.

Topiknya besar.

Justeru penyampaikan mesti ada elemen sauh (anchor) yang membolehkan peserta ingat, apa yang disampaikan. Tambahan pula saya memang menjangkakan yang ceramah saya nanti berterabur.

Saya membuat keputusan last minute untuk memasukkan klip video yang dipetik daripada rancangan tv realiti, America Got Talent.  Video ini menceritakan apa yang sukar saya jelaskan dengan kata-kata.

Subjek tumpuan saya bukalah si rapper cilik bernama Mir Money itu, walaupun keyakinan dirinya di peringkat awal turut menarik untuk diperhatikan. Beliau sendiri mahu memenangi wang USD1 juta kerana mahu menjaga keluarganya! Ungkapan yang menyentuh seluruh dewan.

Namun apa yang menjadi fokus saya adalah reaksi seluruh dewan apabila beliau menangis.

Sebaik sahaja memulakan persembahan dan sampai ke ayat ”I’m only 7-years-old, it’s gonna be my year!” , Mir Money menerima X yang pertama daripada DJ Howard Stern. Mir Money meneruskan persembahan tanpa gangguan. Tetapi ketika Sharon Osbourne memberikan X yang kedua, Mir Money terhenti dan wajahnya kelihatan marah. Apabila Howie Mandel bertanya sama ada beliau marah, Mir Money menafikannya. Sebaik sahaja DJ Howard Stern memberi penerangan mengapa beliau memberi X, Mir Money mula menangis.

Ia perkara biasa untuk seorang budak berusia 7 tahun.

Reaksi spontan seluruh dewan, Stern, Osbourne dan Mandel bukan dibuat-buat. Kita menyaksikannya dengan jelas.

Ia menunjukkan bagaimana masyarakat Barat menilai kanak-kanak, adakah mereka itu manusia lengkap yang punya hak dan kemahuannya penting, atau sekadar substitute?

DJ Howard Stern hampir berhenti daripada menjadi juri program ini kerana trauma dengan ‘perbuatan’nya yang menyakiti seorang budak, tanpa niat. Menyebabkan seorang kanak-kanak menangis, menjadi isu yang begitu besar buat mereka.

Demikianlah kanak-kanak dalam kehidupan tamadun Barat, jika mahu disebut tamadun.

Sebab itu buku-buku yang mengkaji kanak-kanak banyak mereka hasilkan. Siaran televisyen khas kanak-kanak. Perkembangan pedagogi sebagai teras penting pembentukan kanak-kanak juga datang dari sana. Semuanya bermula daripada cara mereka memandang kanak-kanak dengan pandangan yang tinggi.

Hingga di Sri Gombak juga saya pernah melihat sebuah gereja khas untuk kanak-kanak, di sebuah rumah kedai!

CABARAN TAMADUN KITA

Apabila kita mendesak agar masjid menjadi lebih mesra kanak-kanak, apa yang menjadi halangan untuk desakan itu dipenuhi bukanlah pada isu kefahaman nas dan fiqh semata-mata. Tetapi ia berbalik kepada bagaimana cara kita melihat kanak-kanak itu sendiri.

Mendiang S. Subashini a/p G. Sivakumar

Ketika mana berita murid tahun 6, S. Subashini, membunuh diri kerana tidak dapat keputusan cemerlang di dalam UPSR pada tahun 2007 dan ia menjadi berita yang terbang dibawa angin, saya yakin Malaysia menghadapi masalah yang sangat serius dalam isu ini. Andai kejadian murid berusia 12 tahun membunuh diri kerana peperiksaan berlaku di Amerika Syarikat, mungkin kabinet yang mentadbir boleh goncang malah tumbang.

Dengan penuh selamba, kita mengeluarkan kata-kata yang menghancurkan jati diri kanak-kanak malah anak kita sendiri, kemudian tanpa malu kita mendakwa Islam itu Rahmatan li al-Aalamin!

Sabda Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam:

من لم يرحمْ صغيرَنا فليس مِنَّا

“Sesiapa yang tidak mengasihi kanak-kanak kami maka dia bukan daripada kalangan kami” [hadith riwayat al-Bukhari]

30 minit berlalu, dan saya baru selesai satu topik daripada 40 slide pembentangan!

Sunnah Meminta Pendapat Anak

11 Oct

Oleh :Ustaz Hasrizal Abdul Jamil

“Kalau Abi tanya sikit, boleh?” saya memecah sepi di dalam kereta.

“Tanyalah” jawab Saiful Islam.

“Apa tentang Abi yang paling Yop suka?” saya menyoal.

“Hmm…” anak sulung saya mengeluh perlahan.

Lama beliau berfikir.

Sambil memandu, saya memandang di ekor mata memerhatikan gelagatnya.

“Sabar! Yop rasa Abi seorang yang sabar” jawabnya.

“Kenapa agaknya Yop kata Abi sabar?” saya menyoal lagi.

“Bukan senang jadi bapa. Anak-anak buat perangai macam-macam. Tapi Abi sabar” terang beliau.

“Sesekali Abi marah juga. Yop pun pernah kena rotan juga, kan?” saya mahukan kepastian.

“Sesekali tak apalah. Biasalah tu” jawabnya.

Jawapan yang Saiful Islam berikan itu mencetuskan rasa lega sedikit buat diri saya. Sekurang-kurangnya dia faham mujahadah yang saya alami setiap hari untuk berusaha menjadi bapa yang baik. Adakalanya, kita seperti itik yang berenang. Nampak tenang dan damai di permukaan air, sedangkan kaki terkapai-kapai berkayuh di balik pandangan.

“Apa tentang Abi yang paling Yop tak suka?” saya bertanya soalan bahagian kedua.

“Hmm… hmm… hmm…” beliau mengusap-ngusap dagunya gaya berfikir.

“Apabila Abi tanya, maknanya Abi nak dengar jawapan Yop. Abi tak kisah dan tak marah apa-apa pun jawapan yang Yop bagi” saya cuba meyakinkannya.

“Sibuk!” jawab beliau. Sepatah.

Kereta petang itu meluncur di lebuhraya. Saya hening dalam menyambut jawab balas si anak.

“Rasa-rasanya Yop tahu tak kenapa Abi sibuk?” saya bertanya lagi.

“Tahu. Sebab Abi ustaz. Abi kena berdakwah” jawab beliau lagi.

“Selain kena berdakwah, Abi juga kena kerja cari pendapatan. Keperluan kita pun macam-macam, kan?” saya menambah.

“Memanglah. Sekarang ni semua benda mahal. Nak pakai duit” ujar beliau.

Kami hanya berdua di dalam kereta. Naurah tidak bersekolah hari itu. Jika tidak, saya juga mahukan maklum balas si anak dara yang seorang itu.

“Banyaknya Abi tanya. Penat Yop nak fikir jawapan!” kata Saiful Islam.

Memang penat. Mungkin lebih penat daripada saya. Kelasnya bermula jam 8, berakhir jam 5. Sudah seperti orang bekerja pejabat.

“Ok, soalan terakhir. Abi nak kurangkan ceramah dan kerja, Abi cuba. Tetapi apa penyelesaian yang Yop boleh fikirkan?” saya meminta pendapatnya.

“Hmm… bagi Yop ikut Abi pergi mana-mana ceramah yang Abi rasa Yop boleh ikut” cadangnya.

“Ok! Insha Allah! Tapi jangan tertidur pula! Ceramah Abi kadang-kadang membosankan” saya bergurau sambil menyetujui cadangan.

“Yop suka dengar ceramah Abi. Tapi kadang-kadang Yop dah dengar ceramah tu. Yop pun tak tahu kenapa Yop ketawa” tambah beliau.

Tol sudah dibayar, kereta kami sudah masuk ke Bandar Seri Putra. Saya berpuas hati dengan perbualan kami petang itu. Perbualan yang mengingatkan saya kepada sunnah yang diajar oleh Ibrahim ‘alayhi al-Salaam dalam komunikasi baginda bersama anaknya Ismail ’alayhi al-Salaam:

“Maka ketika anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata: “Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku akan menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendapatmu?“. Anaknya menjawab: “Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu; Insya Allah, ayah akan mendapati daku dari orang-orang yang sabar” [Al-Saffat 37: 102]

Biar pun perintah menyembelih itu adalah perintah Allah yang pasti ditunai, Ibrahim melakukan sesuatu yang masih penting dalam mendidik Ismail secara efektif.

Ibrahim meminta pendapat anaknya.

Tidak mudah untuk sunnah yang satu ini dilaksanakan.

Tidak biasa.

Tidak punya masa.

Namun ia perlu.

Dan apabila ia diwartakan sebagai keperluan, mahu tidak mahu, kita tiada pilihan beralasan melainkan terus berusaha agar ia dapat dilaksanakan. Tidak biasa kena dibiasakan. Tiada masa, perlu dicari masa.

Demi anak-anak kesayangan.

Demi Tuhan!

TUJUH BUAH FIKIRAN:

  1. Faktor kualiti masa jauh lebih penting berbanding kuantiti masa
  2. Kualiti masa boleh dihasilkan dengan meningkatkan kualiti komunikasi
  3. Meminta pendapat anak berkenaan kualiti kita sebagai ibu bapa adalah sunnah dan salah satu bentuk komunikasi berkualiti
  4. Untuk menjayakannya, langkah pertama adalah pada membina kepercayaan antara kita dengan anak-anak bahawa kita ikhlas bertanya dan tidak meletakkan syarat pada jawapan
  5. Pertanyaan hendaklah diungkai kepada pertanyaan-pertanyaan yang kecil, satu persatu dan tidak bersifat konsepsual yang sukar anak fahami
  6. Berikan peluang untuk anak memikirkan solusi
  7. Ucapkan terima kasih sebagai penghargaan kepada kesudian anak bekerjasama memberikan maklum balas tersebut

Program motivasi pelajar 2012

31 Jul

image

Kaedah montessori ransang kanak-kanak

14 Jun

Oleh RAHANA MD

image

KISAHNYA ‘’Saya masih ingat suatu pagi ketika saya terjumpa sebutir kelongsong di kulit kayu sebatang pohon, seekor kupu-kupu sedang membuat lubang pada kelongsong tersebut, bersiap sedia untuk keluar. Saya menunggu seketika, tetapi ia mengambil masa yang begitu lama untuk muncul dan saya pun hilang sabar. Saya membongkok dengan menghembuskan nafas ke atas kelongsong itu untuk memanaskannya. Saya memanaskannya secepat mungkin dan keajaiban mula menjelma di depan mata dengan begitu pantas sekali. Kelongsong itu terbuka, kupu-kupu itu pun merangkak keluar perlahan-lahan dan tidak akan saya lupa kengerian apabila melihat sayapnya terlipat ke belakang dan renyuk, kupu-kupu malang itu menggigil-gigil mencuba sedaya upaya untuk membuka sayapnya. Saya membongkok sekali lagi dan cuba menolong dengan nafas saya, sia-sia sahaja. Ia pelu menetas perlahan-lahan di bawah cahaya matahari. Kini sudah terlambat. Nafas saya telah memaksa rama-rama tersebut untuk keluar, dengan sayap yang renyuk, sebelum tiba masanya. Ia telah berusaha tetapi kecewa, dan beberapa saat kemudian, mati di tapak tangan saya. Saya percaya badan kecil itulah yang paling membebankan sanubari saya. Saya menyedari sekarang bahawa ia suatu dosa besar untuk menentang hukum-hukum alam semula jadi yang agung. Kita tidak harus tergesa-gesa, tidak harus kurang sabar, tetapi seharusnya, dengan yakin, mematuhi ritma yang abadi semula jadi. (Petikan dari Panduan Keibubapaan Bestari Times, Mengapa Montessori oleh Aisha Z. Abdullah diambil daripada cerita Zorba the Greek oleh Nikos Kazantzakis dan diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris oleh Cald Wildman) Kisah di atas amat menyentuh hati dan menjelaskan dengan terang tentang bagaimana kerakusan manusia yang melawan kehendak ritma alam menyebabkan kupu-kupu yang baru ingin melihat dunia maut di telapak tangan. Walaupun niat asalnya mulia, mempercepatkan proses penetasan, namun bukan semua perkara boleh disegerakan atau melanggar prosedur yang telah ditetapkan oleh hukum alam. Diterjemahkah kepada kehidupan yang nyata, kupu-kupu itu diibaratkan kanak-kanak yang secara semulajadinya membesar mengikut proses semulajadi. Bersandarkan kepada kisah di atas telah memberi idea kepada Aisha Zanariah Abdullah menguruskan dua buah prasekolah Montessori di Shah Alam, Selangor. Menurut Aisha, minatnya tumbuh mengikut skala pembelajaran Montessori kerana tertarik dengan sistem yang diperkenalkan untuk mendidik dan mengasuh anak-anak sebelum masuk ke darjah satu. Sebelum membandingkan Montessori dengan pilihan prasekolah yang lain, seseorang mestilah mempertimbangkan dahulu maksud perkataan Montessori itu. Nama ini mewakili hasil kerja Dr. Maria Montessori, doktor perubatan wanita pertama di Itali. Kini namanya dikaitkan dengan hasil kerja beliau dalam bidang pendidikan. Menurut Aisha, Dr. Montessori sedar ‘hukum semula jadi’ yang menggerakkan kanak-kanak muda yang diberi persekitaran merangsang dan teratur, dengan spontan akan merubah kelakuan biasa daripada individu yang tidak memberi perhatian dan tidak menentu kelakuannya menjadi individu yang mempunyai disiplin diri bersandarkan pada realiti dan hidup secara harmoni dengan orang lain. “Perubahan ini dipanggil Dr. Montessori sebagai normalisation atau proses normalisasi, kerana ia menjelmakan diri sebenar seorang kanak-kanak,’’ katanya. Aisha telah menghabiskan zaman remajanya dan awal 20-an menetap di England. Beliau menuntut di University of East Anglia dalam jurusan undang-undang sebelum kembali ke tanah air pada tahun 1993. “Saya terlibat dalam bidang guaman selama beberapa tahun sebelum mengambil keputusan untuk mengajar. “Saya menukar kerjaya selepas kelahiran anak pertama dan mengajar di sebuah prasekolah Montessori tempatan dan dianugerahkan International Diploma in Early Childhood Teaching oleh Pusat Montessori London,’’ ujarnya. Tambah beliau, hatinya tertarik dengan apa yang ditekankan dalam Montessori supaya membiarkan kanak-kanak berkembang dan tumbuh dengan sendiri mengikut dua prinsip, pertama kreativiti spontan dan satu lagi perkembangan menyeluruh. “Kreativiti spontan merujuk kepada inisiatif kreatif semulajadi manusia khasnya kanak-kanak tanpa diberitahu apa dan bila kegiatan itu perlu dilakukan. Misalnya mereka selalu bertindak dalam corak yang sama seperti menaiki tangga dan mereka tidak akan berhenti selagi tidak puas. “Kegiatan spontan yang berulang-ulang boleh menyumbang kepada perkembangan mereka dengan memperoleh serta menghalusi kemahiran baru yang kemudian membina keyakinan diri,’’ katanya. Selain itu, kanak-kanak seronok mengendalikan objek konkrit dalam hidup seperti memakai butang baju, menuang air dalam cawan dan membuka pintu. Melakukan tugas-tugas biasa seperti ini, membolehkan kanak-kanak mengasah kemahiran hidup lebih praktikal iaitu kemahiran asas yang diperlukan untuk menjaga diri sendiri. “Pendekatan Montessori membantu kanak-kanak memenuhi keinginan semula jadi mereka untuk menyempurnakan diri dengan memudahkan usaha menuju perkembangan menyeluruh. “Lantaran itu di prasekolah Montessori, kami tidak menekankan abjad atau huruf kepada kanak-kanak semata-mata dengan isyarat mereka boleh membaca dan mengira dengan tepat dalam jangka masa pendek. Menurut ibu kepada dua anak ini lagi, kanak-kanak gemar kepada bahan dan kegiatan melatih deria. Dengan cara melihat, menyentuh, mendengar, menghidu dan merasa sesuatu mereka belajar membezakan dan merumus ciri dan bilangan sesuatu benda. “Lantaran itu, kita perlu memahami setiap manusia mempunyai jiwa yang merupakan semangat, roh dan minda yang wujud melalui moral dan intelektual seseorang. Psikologi, adalah perkataan yang paling hampir dengannya,’’ katanya. Tambah beliau, banyak lagi maklumat mengenai Montessori dan beliau mengambil inisiatif menerangkannya dalam buku bertajuk Panduan Keibubapaan, Mengapa Montessori (memilih prasekolah yang sesuai). Selain menguruskan dua prasekolah di Shah Alam, Aisha turut mempunyai Sekolah Sri Kayangan, khas untuk pelajar darjah satu hingga enam.

INFO MONTESSORI :

TEORI utama Montessori ialah minda yang menyerap, jangka masa peka dan proses normalisasi. * MINDA yang menyerap umpama sekeping span kering yang menyerap pemandangan, bunyi- bunyian, bau-bauan, rasa dan sentuhan rasa persekitaran. * MENEKANKAN aspek penggunaan deria seperti melihat, menyentuh, mendengar, menghidu dan merasai sesuatu dengan lidah memegang.