Modal Insan Bukan Dengan Wang Dan Mesin

13 Oct

Oleh : Ustaz Hasrizal Abdul Jamil


“Tak ada pelajar baru?”, saya tercengang.

Sedih dan buat-buat terkejut. Seolah-olah besar benar kejutannya.

Tahun pengajian 2007 / 2008 bermula dengan sedikit rasa terkilan di hati saya, kerana Jabatan Sejarah dan Tamadun tidak menerima walau seorang pun pelajar baru.

Kesedihan juga jelas kelihatan di wajah pensyarah-pensyarah saya.

Usaha saya memujuk beberapa orang rakan yang saya tahu minat mendalam mereka terhadap sejarah, untuk masuk ke program akademik di UIA, juga tidak berhasil.

“Bukan sahaja peringkat sarjana, di peringkat sarjana muda pun bermasalah”, kata Prof Abdullah al-Ahsan di dalam kelas kami.

Inilah di antara kebimbangan saya terhadap masyarakat ini. Ketika kita ghairah memperkatakan tentang pembangunan modal insan, disiplin-disiplin yang membangun dan membentuk insan semakin diketepikan.

“UIA pernah membuka Jabatan Falsafah pada tahun 1993, tetapi tidak sampai lima tahun ia ditutup kerana kekurangan pelajar”, rungut Prof. al-Ahsan lagi.

Masyarakat kita di Malaysia amat membimbangkan saya.

PENGAJIAN ISLAM

Dari satu sudut, saya bersyukur dengan sambutan hebat masyarakat terhadap bidang pengajian Islam. Dari IPTA dan IPTS sampailah ke kolej-kolej, pengajian di peringkat Diploma hingga ke PhD, tidak menghadapi masalah. Jauh benar bezanya kelas saya di Jabatan Sejarah dan Tamadun, berbanding dengan kuliah-kuliah di Jabatan Ilmu Wahyu (Pengajian Islam).

Saya sangat bersyukur kerana berpeluang menjadi pemegang segulung ijazah di bidang tersebut. Manfaatnya sangat besar. Ia membantu saya berinteraksi dengan sumber agama saya di dalam bahasa aslinya, serta kaedah-kaedah mengeluarkan maksud yang dikehendaki dari teks-teks (nas) al-Quran, al-Sunnah dan sumber-sumber sekunder yang lain.

Tetapi saya merasakan bahawa apa yang telah saya pelajari dari disiplin Pengajian Islam, belum cukup untuk membolehkan saya mendalami maksud dan tujuan agama. Islam itu sampai kepada kita melalui rakaman nas, tetapi nas itu adalah input yang bermatlamatkan implimentasi kesan-kesannya ke atas manusia. Setelah memahami nas, seorang pejuang agama mesti belajar memahami manusia.

Inilah yang gagal saya temui di sepanjang pengajian saya di bidang Pengajian Islam.

ANTI FALSAFAH

Saya merasakan bahawa ilmu Falsafah sangat penting untuk dipelajari kerana ia berfungsi mendefinisikan cara kita berfikir. Tanpa asas Falsafah, kita sendiri tidak pasti bagaimana akal kita yang dikurniakan Allah itu berfungsi. Tetapi pelajar Syariah secara lisannya ditegah daripada mempelajari Falsafah, dan subjek tersebut tidak kedapatan di dalam silibus pengajian kami.

Pada masa itu saya tidak punya sebarang upaya untuk melawan silibus yang telah diprogramkan kerana saya sendiri sedikit demi sedikit menerima sahaja andaian bahawa Falsafah itu bertentangan dengan Islam. Keadaan diburukkan lagi oleh sikap beberapa orang pensyarah saya yang ‘kaki falsafah’, tetapi gagal mempamerkan hormat mereka kepada disiplin ilmu Syariah… tsaqafatan wa akhlaqan!

“Saya tidak mahu kamu tulis sebarang ayat Quran atau Sunnah di dalam kertas jawapan kamu”, tegas seorang pensyarah kami yang gharib. Ganjil kerana sambil memberi arahan beliau meletakkan kakinya di atas meja!

Gayanya itu menjadikan persepsi saya terhadap Falsafah semakin buruk. Falsafah memburukkan fikiran dan tingkah laku beliau. Tetapi ia hanya kesimpulan simplistik yang tidak saya adili sebaiknya.

Namun, keinginan untuk memahami apa yang sedang bekerja di dalam kepala saya ini, mendesak saya untuk membaca sendiri beberapa buku Falsafah, hasil cadangan beberapa orang rakan, khususnya dari Turki. Saya telah membeli dan membaca sedikit demi sedikit buku Qissatul Iman oleh Sheikh Nadim al-Jisr yang menghuraikan secara Falsafah, jalan manusia mengenal Allah.

Sungguh menarik, biar pun saya tidak mampu memahami keseluruhannya.

Beberapa buah buku Falsafah lain juga telah saya beli, namun tersimpan di rak selama hampir sedekad, sebelum saya menyentuhkan beberapa tahun yang lalu.

Saya cuba mendekati Falsafah, hanya dengan maksud mahu memahami diri sendiri.

Keinginan yang tinggi untuk memahami manusia selepas memahami nas, membawa saya kepada kembara diri yang panjang dan jauh. Keinginan itu menjadikan saya teruja dan sentiasa tertumpu kepada manusia, walau di negara dan tanah mana sekali pun saya mengembara. Jika London sering mencengangkan manusia dengan bangunan dan kemajuannya, tumpuan saya tetap pada kualiti dan serba-serbi yang berkaitan dengan ‘tingkah laku manusia’nya.

Sama juga di tempat-tempat yang lain.

Minat itulah yang seterusnya mendalamkan lagi tumpuan saya kepada Sejarah. Sejarah membantu saya memahami kelakuan manusia, tetapi di dalam konteks yang lebih besar dan luas. Semakin saya mentelaah Sejarah, saya semakin terasa keperluannya untuk melengkapi pengajian seseorang di bidang Pengajian Islam.

KITA TIDAK BERMINAT DENGAN MANUSIA

Malang sekali, minat itu pudar di kalangan masyarakat kita. Bagi yang minat Sejarah, minat itu hanya pada sekadar membaca cerita tetapi bukannya dengan maksud mahu pergi lebih dalam ke arah memahami dan mengenal manusia.

Inilah yang membimbangkan saya.

Tumpuan kita terlalu menjurus kepada keperluan pasaran yang materialistik. Kebijaksanaan anak-anak kita disalurkan ke bidang-bidang hard science seperti kejuruteraan malah perubatan.

Sedangkan kita memerlukan kebijaksanaan yang maksimum di bidang soft science. Iaitu sains yang berkaitan dengan manusia dan kelakuannya. Bidang-bidang seperti Sejarah, Sosiologi, Psikologi, Komunikasi, Kaunseling dan sebagainya, bukan bidang pilihan yang popular. Malah jika diteliti, kecenderungan masyarakat kita ke bidang Pengajian Islam sekali pun, semakin tertumpu kepada pengkhususan ekonomi dan perbankan Islam.

Bagaimana dengan Usuluddin dan cabang-cabangnya?

Tentu sahaja saya tidak menolak kepentingan bidang-bidang ini. Sistem-sistem yang mengatur manusia itu perlu dikembang dan dibangunkan.

Namun, manusianya juga memerlukan sentuhan.

SOCRATES DAN GOLONGAN SOPHISTS

Ia mengingatkan saya kepada pertentangan di antara Socrates dengan golongan yang dikenali sebagai Sophists. Mereka ini adalah guru-guru masyarakat yang mengajar anak-anak muda di Athens ilmu retorik, tatabahasa, syair, gimnastik, matematik dan muzik. Tumpuan mereka hanyalah pada mengajar kemahiran praktikal kepada warga muda Athens, sesuai dengan perkembangan material Tamadun ketika itu.

sophist.jpg

Socrates mempertikaikan relativisma golongan Sophists ini. Socrates menegaskan bahawa matlamat pendidikan bukanlah pada membekalkan kemahiran fizikal sahaja. Apa yang lebih utama adalah pada meneroka persoalan yang lebih utama dalam hidup ini seperti TUJUAN HIDUP, NILAI yang dipegang dalam kehidupan dan bagaimanakah caranya manusia boleh menyempurnakan pembentukan sahsiah.

Socrates mahu pendidikan pergi kepada pembentukan karakter manusia, dan bukannya sempit pada skill pasaran semata-mata.

MEMBENTUK MANUSIA

Masyarakat Melayu Muslim hari ini sering mencanangkan kejayaan mereka pada menambah senarai profesional Melayu Muslim, berbanding 50 tahun yang lalu. Tetapi pertambahan golongan ahli sains ini, banyak tertumpu kepada hard science yang saya sebutkan tadi.

Golongan hard scientists ini bukanlah golongan yang efektif dalam menganalisa kelakuan manusia dan membentuknya… terutamanya apabila mereka gagal keluar dari silibus yang disediakan. Mereka melihat sains sebagai kemahiran, tetapi bukannya penjelasan kepada hubungan Allah – Alam – Manusia yang asli. Mereka menghafal teori Fizik tetapi tidak dapat melihat falsafahnya sebagai tafsiran kepada manusia, alam dan Tuhan Pencipta.

HARD SCIENTISTS DAN DAKWAH

Hal ini mungkin juga boleh menjadi renungan kepada gerakan Islam seperti PAS yang berusaha keras untuk memperbaiki imejnya yang sebelum ini sering dilabel sebagai parti kampung dan ustaz-ustaz. Kini, imej itu sudah jauh ditinggalkan dengan pertambahan golongan profesional yang menyertainya.

Tetapi profesional yang bagaimana?

Saya yakin, majoriti profesional yang menyertai PAS masih lagi terdiri daripada hard scientists iaitu para jurutera, doktor dan sebagainya. Mereka mungkin berjaya mengubah IMEJ PAS, tetapi sejauh manakah kehadiran golongan ini menyuntik perubahan kepada SUBSTANCE PAS itu sendiri? Seorang jurutera boleh sahaja memiliki kefahaman dan pemikiran tentang perjuangan Islam, sama seperti kefahaman seorang ustaz. Maka pertambahan golongan ini tidak memberikan apa-apa impak kepada perkembangan ideologi politik Islam di dalam PAS.

Ini mungkin salah satu daripada perbezaan besar di antara PAS dengan gerakan seperti AKP di Turki.

Kekurangan Human Scientist di dalam gerakan Islam Malaysia, bukanlah kerana kurangnya penyertaan mereka di dalam dakwah. Tetapi ia berpunca dari masyarakat kita sendiri yang sememangnya kekurangan Human Scientist.

Ketiadaan suntikan disiplin Sejarah, Sosiologi, Komunikasi, Psikologi dan bidang-bidang Sains Sosial kepada dakwah, menyebabkan dakwah tidak manusia. Bukan sahaja dakwah, malah pendidikan (boleh juga dibaca sebagai Tarbiyah) juga boleh menerima kesan yang sama. Mekanisma pembentukan manusia kita tidak manusiawi.

Saya tidak sekadar mengandaikan hal ini.

Tetapi kajilah resepi yang melahirkan pemikiran yang efektif oleh tokoh Tajdid seawal al-Ghazzali, Ibn Taimiyah, malah pasca modernisma seperti Tahtawi, Jamal al-Din al-Afghani, Muhammad Abduh, Rashid Ridha, Badiuzzaman Said al-Nursi dan yang seumpama dengan mereka. Gabungan penguasaan soft science dan hard science, membantu penguasaan mereka terhadap ilmu Syariah… agar berjaya membentuk manusia di zaman kehancuran dan kesesatan.

Dakwah memerlukan sumber yang Rabbani dengan sentuhan yang manusiawi.

TEKSTUAL

Baru-baru ini saya berbual dengan sepupu saya yang merupakan seorang pakar terapi permainan kanak-kanak. Beliau menggunakan teknik permainan untuk membentuk, mengawal dan memandu psikologi kanak-kanak… iaitu suatu bidang yang sukar kerana kanak-kanak bukanlah bersifat ekspresif seperti orang dewasa. Usaha untuk memahami mereka, khususnya di bidang perubatan dan pendidikan, memerlukan kepada kemahiran yang tinggi.

Beliau mencadangkan supaya pihak hospital mengubah setting bilik permainan kanak-kanak di hospital. Setakat ini, bilik ini berwarna kelam, pudar dan membosankan. Sepupu saya telah mengemukakan kertas kerjanya yang merupakan ekstrak thesis PhD beliau, agar perubahan drastik dibuat terhadap bilik tersebut. Ini sangat penting khususnya bagi kanak-kanak yang berpenyakit kronik dan memerlukan rawatan jangka panjang di hospital.

“Akak juga cadangkan supaya anak-anak patung seperti soft toys diperbanyakkan. Dinding-dinding juga perlu dihias dengan watak-watak animasi yang menceriakan budak-budak di situ. Format 2D”, katanya kepada saya.

Malang sekali, cadangannya ditolak oleh golongan hard scientists di hospital. Alasannya ialah soft toys, watak animasi dan lukisan-lukisan sebegitu akan menyebabkan Malaikat tidak masuk ke bilik tersebut dan ia boleh menambahkan jumlah kematian kanak-kanak yang dirawat!

Terlopong saya mendengarnya.

Golongan pakar terhadap fizikal manusia ini sangat tekstual dalam kefahamannya terhadap agama, sama juga seperti sesetengah ustaz yang juga tekstual dalam mengemukakan kefahamannya terhadap nas. Soal mengharmonikan fitrah manusia dengan maksud nas, langsung tidak dipedulikan.

Saya hanya mampu mengeleng.

BANTUT PEMIKIRAN

Kesan daripada mundurnya bidang Sains Kemanusiaan dan Falsafah, ia membantutkan perkembangan ilmu dan idea. Saya rasa tidak sukar untuk saya membuat perbandingan di antara produk pemikiran umum di Malaysia yang menyaksikan penutupan Jabatan Falsafah, dengan pemikiran yang berkembang di institusi akademik di negara-negara seperti Mesir, Turki dan Indonesia.

Saya mengharapkan lebih ramai pendakwah yang berusaha menambah pengetahuan mereka di dalam ilmu-ilmu yang membantu mereka memahami manusia, sebagaimana saya juga mengharapkan ramai lagi jurutera, doktor, akauntan dan golongan profesional lain, melakukan perkara yang sama.

Bahawa ketinggian upaya pemikiran anda, amat diperlukan untuk memajukan agenda kita membentuk manusia.

Modal insan bukanlah besi yang ditempa dengan api, tetapi batu yang dibentuk dengan air.

Soft science itu menggamit anda…

Leave a Reply

