Pengalaman Mengajar Di Sek Men Agama

12 Nov

images-ustazah

16 Januari 2006 merupakan hari pertama ana mendaftar diri di sekolah Men Agama Al-Khairiah Mersing,Johor.Pelbagai perasaan yang ana alami semasa hari pertama bekerja di situ.Alhamdulillah ana diterima bekerja di madrasah tersebut sebagai guru.Masyarakat mula memanggil ana dengan gelaran ustaz yang sebelum ini tidak pernah ana fikirkan disebabkan mengajar di madrasah berkenaan.kadang-kadang nak ketawa pun ada kerana setiap kali pergi kursus dibawah kementerian pendidikan ana sering dipanggil dengan gelaran ustaz.Bertuah tau orang panggil dengan gelaran tu.Hanya yang mengajar madrasah je yang dapat gelaran tu.Kalau mengajar sekolah biasa masyarakat panggil guru je.Kiranya martabat ana ni tinggi skit .he.he.he.Jangan marah nanti kena jual.

Teringat ana pesanan dari Al-quran iaitu ” Allah akan meninggikan darjat dikalangan kamu yang mempunyai ilmu dan beriman beberapa darjat”. bertuah tau Allah beri darjat yang tinggi kat seseorang insan berbanding anugerah yang manusia biasa bagi.Mengajar madrasah ini begitu banyak cabaran dan dugaan ayang ana perlu tempuh.Ini semua menguji kesabaran ana sebagai pendidik.Tak mengapa yang penting kena ingat Allah selalu agar dipermudahkan setiap urusan.Banyak juga tugasan yang perlu dilakukan di sekolah ini.Kalau nak dibandingkan dengan sekolah lain tak tahu nak kata.Ana di sana ditugaskan menjadi warden asrama, guru tingkatan 1,pentaksir kerja kursus khb dan sains, jurulatih badminton dan bola tampar pelajar wanita( jangan gelak dah le), kaunselor sekolah,guru penasihat kelab (khb,kaunseling,kembara,lanskap,ansar).Best juga sebab buat banyak kerja .Ana tak suka buat kerja yang sama setiap masa sebab personaliti ana ni tak suka dikongkong. Orang Bujanglah katakan .he.he.he.

bersambung………………..

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: